Išdalinti 15-ieji kino operatorių apdovanojimai „Ąžuolas“
2025 gegužės 10 d.15-ąjį kartą visus šalies kino operatorius ir kino industrijos atstovus subūrė Lietuvos kino operatorių asociacija, surengusi „Ąžuolo“ apdovanojimų ceremoniją, kuri jubiliejinį kartą vyko Naujojoje Vilnioje esančiame „Dūmų fabrike“. Šiemet pagrindinį „Ąžuolo“ kategorijos prizą pelnė Narvydas Naujalis už operatoriaus darbą žiūrimumo rekordus mušančiame Igno Miškinio filme „Pietinia kronikas“, o jauniesiems operatoriams skirtas „Gilės“ prizas atiteko Mildai Juodvalkytei už filmą „Pravažiavus Napoleono kepurę“. Taip pat buvo įteiktas apdovanojimas už gyvenimo nuopelnus, padėkos prizas ir specialaus paminėjimo prizas.
Šventė prasidėjo „20 Fingers Duo“ muzikiniu pasirodymu, apdovanojimus vedė Dovilė Filmanavičiūtė. Laimėtojus ir nominantus rinko komisija, kurią sudarė kino operatoriai, asociacijos nariai Julius Sičiūnas (LAC), Audrius Budrys (LAC) ir komisijos pirmininkas Eitvydas Doškus (LAC), taip pat režisierius Tomas Vengris ir fotografas Tadas Kazakevičius.
„Kino operatoriaus darbas susideda iš daugybės faktorių, techninių žinių, gebėjimo režisieriui ar režisierei padėti papasakoti istoriją, mokėti rasti tarpusavio ryšį ir prisitaikyti prie netikėtų situacijų, svarbu ir komandinis darbas bei daugelis kitų faktorių. Taip pat sakoma, kad geras operatorius dažnai būna nepastebimas, kad netrukdytų žiūrovui įsitraukti į pasakojimą. Manau, Narvydui filme „Pietinia Kronikas“ tai puikiai pavyko, ypač turint omenyje, kad šios juostos filmavimas buvo gana sudėtingas, filmuota skirtingais formatais, kurie puikiai dera tarpusavyje. Tiesą sakant, jau vien atkartoti 90-ųjų laikmetį yra didelis iššūkis“, – apie pagrindinį „Ąžuolo“ apdovanojimą pelniusio Narvydo Naujalio darbą sako apdovanojimų komisijos pirmininkas Eitvydas Doškus.
„Ąžuolą“ laimėtojui įteikė Audiovizualinių kūrinių autorių teisių asociacijos AVAKA vadovas Darius Vaitiekūnas ir vienas iš asociacijos narių Martynas Norvaišas. Dėl šio apdovanojimo su Narvydu Naujaliu varžėsi Vytautas Katkus (filmas „Akiplėša“, režisierė Saulė Bliuvaitė) ir Linas Žiūra (filmas „Murmančios širdys“, režisierius Vytautas Puidokas), jie visi trys yra nominuoti ir apdovanojimui „Sidabrinė gervė“.
„Gilės“ apdovanojimą KIMO studentei Mildai Juodvalkytei įteikė Eitvydas Doškus. Pasak jo, Mildos valdoma kamera filme „Pravažiavus Napoleono kepurę“ tyliai, subtiliai ir jautriai pasakoja istoriją, o kino operatoriaus nepastebimumas tokiais atvejais parodo meistriškumą ir gebėjimą įsilieti į komandinį darbą.
Mildai Juodvalkytei – tai jau antroji „Gilė“, pernai šį apdovanojimą ji pelnė už „Hablo dėsnis“ filmavimą. „Gilės“ apdovanojimui šiemet taip pat buvo nominuoti Lukas Baranauskas („Nesavas“, režisierius Lukas Baranauskas) ir Matas Juškaitis („Ką seniai užmiršau“, režisierė Agnė Girsaitė).
Kasmet šventės metu yra įteikiamas ir Operatorių dėkingumo „Ąžuolas“, šįkart jis atiteko KIMO (Nacionalinei Kino mokyklai) ir jaunuosius operatorius ugdantiems dėstytojams. Jiems apdovanojimą įteikusi Lietuvos kino asociacijos pirmininkė Laura Aliukonytė dėkojo už atsidavimą ir darbą, neskaičiuojant ilgų valandų.
Jaunajai operatorei Ulijonai Topilei Čižaitei atiteko Specialaus paminėjimo prizas už drąsų eksperimentavimą su kino kalba, žaismingumą, originalumą ir nepaklusnumą taisyklėms, atveriant naujas kino meno formas (filmas „Shoot like nobody's watching“). Apdovanojimą jai įteikė operatorius ir dėstytojas Simonas Glinskis.
O „Ąžuolas“ už viso gyvenimo nuopelnus skirtas kino operatoriui ir režisieriui Rimvydui Leipui (LAC). Jis buvo vienas iš Lietuvos kino operatorių asociacijos įkūrėjų, pirmasis jos pirmininkas. 1992 m. R. Leipaus filmuotas Audriaus Stonio filmas „Neregių žemė“ buvo apdovanotas Europos kino akademijos „Felix“ prizu kaip geriausias Europos metų dokumentinis filmas. Leipaus filmuoti filmai buvo rodyti daugelyje garbingiausių pasaulio festivalių – Venecijos tarptautiniame festivalyje, Kanų tarptautiniame festivalyje, Berlyno tarptautiniame festivalyje, Oberhauzeno tarptautiniame festivalyje ir kituose. Vieni naujausių operatoriaus darbų – V. Puidoko „El padre médico“, G. Žickytės „Šuolis“, „Doi boy“ (Netflix, rež. Nontawat Numbenchapol).
Rimvydas Leipus už savo kūrybą buvo įvertintas Kinematografininkų sąjungos premija (2000), apdovanojimais ir nominacijomis įvairiuose tarptautiniuose kino festivaliuose. Tame tarpe Žiuri prizu Talino juodųjų naktų kino festivalyje už filmą „Namelis su bokšteliu“ (2012, rež. Eva Neyman), nominacijomis Camerimage (Lenkija), už filmą „Namai“ (1997, rež. Š. Bartas) ir Manaki Brothers (Š. Makedonija), už filmą „Namelis su bošteliu“.
Apdovanojimą Rimvydui Leipui įteikęs režisierius Audrius Stonys papasakojo apie jų bendrus kino kūrimo užkulisius ir prisipažino: „Jis sukūrė vaizdus, kurie man atrodo yra vieni iš pačių gražiausių mano kūrybinėje biografijoje. Yra meistriškumas, ir yra šis tas daugiau. Galima tai pavadinti fantastišku talentu, dovana, angelo prisilietimu. Rimvydas Leipus ne tik kalba poetine lietuvių kino kalba, bet jis kuria tą kalbą. Tegu neišgąsdina apdovanojimo pavadinimas „už gyvenimo nuopelnus“, čia tik pradžia.“
Tradiciškai savo prizą įteikė ir studentai, kurie apdovanojo Aleksėjų Chislou iš „Cineveros“, dėkodami už pagalbą kuriant jų pirmuosius filmus.
Šventės metu pristatyta pirmą kartą rengiama operatorių fotografijų paroda, kurioje eksponuojami Felikso Abrukausko, Lauros Aliukonytės, Lino Dabriškos, Eitvydo Doškaus, Nojaus Drąsučio, Simono Glinskio, Ryčio Kurkulio, Rimvydo Leipaus, Sauliaus Lukoševičiaus, Viliaus Mačiulskio, Narvydo Naujalio, Vytauto Pluko, Juliaus Sičiūnio, Martyno Norvaišo, Audriaus Zelenio, Ugniaus Tuleikio darbai. Parodą bus galima apžiūrėti ir „Dūmų fabrike“ vyksiančių „Open House Vilnius“ ekskursijų metu.
„Matydama jus visus, prisimenu Vatikano aikštę, kurioje neseniai susirinko minia žmonių, ten buvo vieninga bendruomenė, nors minioje buvo labai daug skirtingų rasių, lyčių, amžiaus žmonių. Taip ir čia – susirinko ne tik kino operatoriai, jų asistentai, apšvietėjai, bet susirinko visi – režisieriai, dailininkai, kostiumų dizaineriai, studentai. Labai džiugu, kad ir čia galima matyti bendrystę, norą švęsti, paminėti kino operatorių dieną. Asociacija įkurta 2003 metais, pirmieji apdovanojimai vyko 2010 metais, praėjo nemažai metų, asociacijoje dabar yra 26 nariai ir smagu, kad bendruomenė auga bei džiaugiasi vieni kitais“, – sakė Lietuvos kino operatorių asociacijos pirmininkė Laura Aliukonytė.
„Ąžuolo“ apdovanojimus remia Lietuvos kino centras ir bei Audiovizualinių kūrinių autorių teisių asociacija AVAKA.
Renginio organizatorių pranešimas spaudai.
Viršelio nuotraukos autorius Audrius Solominas.