Pirmasis spalvotas lietuviškas filmas sugrįžo į Lietuvos ekranus


premjera (nuotr. Robertas Daskevičius, Kino pavasaris) 2

Pirmąjį vasaros vakarą didžiausiame lauko kino ekrane buvo parodytas legendinis režisieriaus Raimondo Vabalo filmas „Marš, marš, tra-ta-ta“ (1964). Pirmasis spalvotas lietuviškas filmas, kuris pernai specialiai restauruotas absurdo kino klasikos kolekcijai, buvo pristatytas prestižinėje Nacionalinėje Vašingtono meno galerijoje. Šį pirmadienį kino klasikos kūrinys atidarė „Kino pavasario“ iniciatyvą „Vasaros kinas“.

Sugrįžusį iš tarptautinių gastrolių absurdišką R. Vabalo kūrinį, kuriame pinasi politinė parodija ir groteskas, autokino seanse, vykusiame Vilniaus oro uoste, sutiko keli šimtai žiūrovų, į netradicinę premjerą atvykusių automobiliais.

premjera (nuotr. Robertas Daskevičius, Kino pavasaris)

Prieš 55 metus sukurtą žanriniu, muzikiniu, scenografiniu ir kompoziciniu požiūriu itin novatorišką kino darbą susirinkusiesiems pristatė kino ir kultūros istorikė Lina Kaminskaitė-Jančorienė. Pasak jos, tai puikus filmas pradėti vasarą. „R. Vabalo „Marš, marš, tra-ta-ta“ – spalvingas, pilnas satyros, nepraradęs aktualumo ir šiandien. Tai filmas, išsiskiriantis ne tik iš režisieriaus filmografijos, bet ir apskritai ano meto Lietuvos kino, susikoncentravusio į rimtumą. Pastarasis kūrinys priešingai – dinamiškas, linksmas, pilnas akibrokšto. Ši istorija įtvirtino režisūrinį R. Vabalo bruožą – drąsą imtis naujų temų ir žanrų,“ – pristatydama legendinį filmą pasakojo L. Kaminskaitė-Jančorienė.

„Marš, marš, tra-ta-ta“ pasakoja dviejų žmonių meilės istoriją, kurią lydi politinis absurdas. Kaimyninėse amžinai besikivirčijančiose šalyse Centijoje ir Grošijoje gyvena įsimylėjėliai Zigmas ir Jadzė. Jie paslapčia vienas kitą lanko naktimis. Bet vieną rytą Grošijos majoras įkrenta į gatvėje neatsargiai atidarytą kanalizacijos vamzdį. Ieškodamas kaltų, jis beda pirštu į minioje pamatytus mylimuosius ir taip tarp šalių prasideda eilinis karinis konfliktas.

Kadras iš filmo MARŠ, MARŠ, TRA-TA-TA!

Novatoriškomis idėjomis pasižymėjęs režisierius Raimondas Vabalas, filme pats pasirodo režisieriaus amplua, vis primindamas žiūrovams, jog tai, ką šie mato, nėra realu.

Filmas Lietuvos kino centro užsakymu restauruotas 2019 m.  Projektą „Vasaros kinas“ remia Lietuvos kino centras.

RESTAURAVIMO KOMANDA:

Skaitmeninė vaizdo restauracija: UAB Madstone

Garso restauracija: Sigitas Mickis